Piasta rowerowa to bardzo ważna część w rowerze. Jest ona istotnym elementem, który zapewnia prawidłowe działanie napędu. Dzięki niej prawidłowo obracają się koła, wprawia je w ruch i dzięki temu można rozpędzić rower. Piasta przednia ma za zadanie uruchomienie koła, natomiast od piasty tylnej zależy działanie napędu.
Podział piast ze względu na montaż wolnobiegu
Wszystkie piasty mogą być podzielone ze względu na sposób zamontowania wolnobiegu, czyli mechanizmu, który umożliwia poruszanie się koła przy zatrzymaniu pedałowania. Łączy on przekładnię i zębatkę z kołem. Wolnobieg może być zamontowany poprzez zintegrowanie z tylnymi zębatkami mechanizmu. Montaż może być także osobno. Polega to na umieszczeniu wolnobiegu w bębenku, który łączy całą kasetę lub zębatki. Stwarza to lepsze możliwości serwisowania, nie trzeba rozbierać całej piasty tylko po to, aby wymienić zębatkę albo wyczyścić któryś element.
Podział piast ze względu na rodzaj łożyska
Piasta rowerowa może mieć różne łożyska. Łożyska kulkowe są najprostsze i najtańsze. Jednak wadą ich jest to, że po zużyciu trzeba wymienić cały mechanizm. Ten rodzaj piast zużywa się szybko. Łożyska mechaniczne mają bardzo prostą konstrukcję, a ich zużywanie jest bardzo wolne. Jeśli zostaną prawidłowo zamontowane, można ich używać bardzo długo. Mechanizm jest szczelny, a w piastach nie gromadzą się zanieczyszczenia.
W łożyskach ceramicznych kulki wykonane są z krzemu albo cyrkonu, podobnie jak łożyska. Są one bardziej odporne na ścieranie, lżejsze i trwalsze.